مقالات

ده نشانه استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی فقط برای ارتباطات شخصی و یا دوست یابی و مواردی از این قبیل طراحی نشده اند؛ بلکه یکی از موارد بسیار مهم کاربرد آنها در بحث کسب و کارها و ارتباط با مشتریان و مخاطبین در این حوزه می باشد.
با توجه به تنوع کاری و همین طور تنوع سلایق و رفتار افراد در محیط کار و انتظارات آنها از کار خود و همچنین عواملی مانند نوع مخاطبین و سطح اطلاعات و انتظارات آنها، کاملا منطقی به نظر می رسد که افراد و سازمان های مختلف از شبکه های اجتماعی متفاوتی برای ارتباطات و برنامه های کاری یا شخصی خود استفاده نمایند.
بدون در نظرگرفتن اینکه شما یا سازمان شما کاربر کدام یک از شبکه های اجتماعی هستید و یا آنکه فقط از یک شبکه اجتماعی استفاده میکنید و یا در چندین شبکه دارای حساب کاربری هستید، یک سری موارد و قواعد کاری مشترک در این حوزه وجود دارد که بایستی از طرف کاربران مورد توجه قراربگیرد.
رعایت نکردن این موارد می تواند به وجهه شما در این فضا لطمه وارد کرده و یا سبب نارضایتی مخاطبینتان گردد.
در این مقاله سعی کرده ایم با آسیب شناسی شبکه های اجتماعی به صورت عمومی، نشانه های استفاده نادرست از این محیط ها را برای شما اعلام کنیم.
هر یک از ده نشانه ای که در ادامه آورده شده است می تواند نشان دهنده این باشد که سیاست شما در فضای شبکه های اجتماعی صحیح نیست و بایستی بیشتر به آن بپردازید.

اول

 صفحه خود را به طور منظم به روز رسانی نمی کنید. اگر صفحه خود که در یکی از شبکه های اجتماعی ساخته اید را به حال خود رها کنید و آن را به طور منظم به روز رسانی نکنید، خطای بزرگی مرتکب شده اید. افرادی که در شبکه های اجتماعی شما را دنبال می کنند همواره در پی اطلاعات جدید هستند. اگر این اطلاعات را به طور منظم در اختیارشان قرار ندهید، آن ها نیز فکر دنبال کردن شما را از سر خود بیرون خواهند کرد.

دوم

 به هواداران شما اضافه نمی شود. شاید در نگاه اول داشتن کسانی که کارهای شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند خیلی هم مهم به نظر نرسد اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر به تعداد هواداران شما اضافه نمی شود بهتر است استراتژی های خود را مورد بررسی مجدد قرار دهید. سعی کنید راه کارهایی جدید اتخاد کرده که بتوانند تعداد بیشتری از افراد را به سمت صفحه شما هدایت کنند.

سوم

 اهمیتی به نظرات دیگران نمی دهید. شاید کلیشه به نظر برسد، ولی شبکه های اجتماعی جایی برای گفت و شنود است. اگر فقط در حال انتشار اطلاعات هستید و نظرات خود را به صورت یک طرفه در صفحه تان به اشتراک می گذارید، بدانید که از منافع داشتن روابط دو طرفه با بازدید کنندگان خود بی بهره هستید.

چهارم

 از صفحه اجتماعی خود برای تبلیغات استفاده می کنید. تحت هیچ شرایطی از صفحه خود برای تبلیغات استفاده نکنید. اگر به جای سرگرم کردن و اطلاعت رسانی به مخاطبین خود آن ها را با تبلیغات خسته کننده اذیت کنید، بدون شک آن ها شما را از لیست صفحه مورد علاقه خود حذف خواهند کرد.

پنجم

 پست های یکسانی را بر روی شبکه های اجتماعی مختلفی منتشر می کنید. مطالبی که بر روی هر یک از شبکه های اجتماعی قرار می گیرند باید با هم متفاوت باشند. آنچه که برای قرار دادن روی فیسبوک مناسب به نظر می رسد، ممکن است برای توییتر جالب نباشد. دیگر شبکه های اجتماعی مانند گوگل پلاس، پینترست و یا هر شبکه اجتماعی دیگری نیز مطالب خاص خود را می طلبد. اگر مطالب یکسانی را روی همه آن ها به اشتراک می گذارید، مطمئناً نخواهید توانست همه هواداران خود را راضی نگه دارید.

ششم

 رهنمون های اجتماعی برند خود را مشخص نکرده اید. یکی از مسائلی که در برند سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، داشتن خط مشی مشخص برای کنترل تصویر ذهنی افراد مختلف از شرکتتان است و شبکه های اجتماعی نیز از این قانون مستثنی نیستند. برندهای خوبی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند برای آنکه بتوانند هرچه موفق تر ظاهر شوند می بایست مطالب زیر را مد نظر قرار دهند:
 1- چه کسی مسئول به روز رسانی صفحه شما در شبکه اجتماعی است.
2- هرچند وقت یک بار می بایست صفحه به روز رسانی شود.
3- چه مطالبی برای به اشتراک گذاشته شدن مناسب هستند.
4- از چه عکس هایی استفاده شود و ...

هفتم

هر مطلبی که به دستتان می رسد منتشر می کنید. برای زمان افراد ارزش قائل باشید. همیشه خود را جای مخاطبین گذاشته و ببینید که اگر شرکتی دیگر چنین پستی که مد نظر شما است را منتشر می کرد چه حسی به شما دست می داد. آیا به خود می گفتید که آن شرکت مد نظر به شعور شما بی احترامی کرده، آیا می گفتید که زمان شما ارزشش بیش از خواندن چنین مطالبی بود و .... پس در چنین شرایطی حتماً در قبال پست هایی که می خواهید روی صفحه خود قرار دهید تجدید نظر کنید.

هشتم

 نظرات منفی را پاک می کنید و یا به آن ها بی اعتنا هستید. شرکت شما هر قدر هم که موفق باشد، همواره کسانی هستند که نظر مثبتی در مورد شما ندارند. بهترین راه برای رو به رو شدن با نظرات مخالف، یک تشکر صمیمانه همراه با عذر خواهی و توضیح قانع کننده ای برای مشکل بوجود آمده است. به جای نادیده گرفتن انتقاد، سعی کنید کوتاهی خود را به هر روش ممکن جبران کنید و به مخاطب خود این اطمینان را بدهید که این اشتباه هرگز تکرار نخواهد شد.

نهم

 به سؤالات مخاطبین خود در اسرع وقت پاسخ نمی دهید. زمانی که مخاطبین شما سؤالی را مطرح می کنند، انتظار دارند در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنند. یک تحقیق انجام شده در حوزه عادات اجتماعی نشان داد که 32 درصد از کسانی که نیاز به پشتیبانی دارند و به وب سایت یا شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند، انتظار دارند که در کمتر از 30 دقیقه جواب بگیرند. داستان زمانی جالب تر می شود که بدانیم 24 درصد این افراد اصلاً به این که چه زمانی از شبانه روز سؤال خود را مطرح کرده اند حتی فکر هم نمی کنند و تحت هر شرایطی پاسخ سریع می خواهند.

دهم

 نتیجه ای از داشتن یک صفحه اجتماعی حاصل نکرده اید. در پایان لازم است به این نکته توجه داشته باشید که با وجود اهمیت گفتگو در شبکه های اجتماعی، شما می بایست نتیجه ملموسی از داشتن یک صفحه در شبکه های اجتماعی بگیرید و این تنها زمانی امکان پذیر است که بیش از آنچه سرمایه گذاری نمایید برداشت کنید. به طور مثال از جمله نتایجی که یک صفحه شبکه اجتماعی موفق می تواند در بر داشته باشد می توان به جذب مخاطب بیشتر به سایت خود، افزایش فروش محصول یا خدمات از طریق شبکه های اجتماعی و ... اشاره کرد. فارغ از این که انتظار چه نتیجه ای را دارید، راه هایی وجود دارد که در فهمیدن اینکه آیا نتیجه دلخواه به دست آمده است یا نه شما را یاری می کنند.
متأسفانه در ایران شبکه های اجتماعی هم همچون سایر فناوری ها به روز دنیا قبل از فرهنگ سازی فراگیر شده اند. خیلی از افراد حتی بدون آگاهی از فلسفه ایجاد شبکه های اجتماعی صرفاً به این دلیل که اکثر دوستان و آشنایانشان در شبکه های اجتماعی عضو هستند اقدام به ایجاد صفحه ای شخصی در یکی از شبکه های اجتماعی نموده اند. لزوم اطلاع رسانی در زمینه نحوه استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی، آشنایی با انواع شبکه های اجتماعی و موارد استفاده آن ها، بایدها و نبایدها در گذاشتن پست در شبکه های اجتماعی و ... بر هیچ کس پوشیده نیست و امید است روزی برسد که بتوانیم به شکلی صحیح از این فناوری مفید استفاده کنیم.

خواندن 415 دفعه

اطلاعات تماس

 آدرس:  تهران، میدان صادقیه ، بلوار فردوس شرق ،خیابان رامین شمالی، نبش گلزار شرقی، ساختمان 24 ، طبقه2 واحد4
     
 مشاوره: چنانچه تمایل دارید کارشناسان وب گستران پارسیان با شما تماس بگیرند و از خدمات مشاوره ما استفاده نمایید، خواهشمند است فرم مشاوره را تکمیل بفرمایید.
     
تماس در ساعات اداری :                      47629596 -021
تماس و مشاوره در خارج از ساعات اداری :                      09372759596
     
 ایمیل:  info@wgp.ir